BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 30, 2009

Sambutan Tahun Baru

Perhatian Wahai Umat Islam:
Bila sampai 31 Disember,berapa ramaikah yang bersedia menyambut Tahun Baru,.,??
Tetapi sedarkah mereka bahawa telah difatwakan oleh:

1.Sheikh Al-Azhar
2.Sheikh Tantawi
3.Sheikh Yusof Al-Qordawi
dan ulama-ulama kontemporari bahawa menyambut Tahun Baru bererti menyambut ulang tahun hari jadi tuhan yahudi & kristian. Bagi mereka yg tidak tahu hukumnya fasiq(berdosa besar)
,tetapi bagi yang dah tahu hukumnya MURTAD,..
Jadi fikirkanlah !

Sebarkan kepada saudara kita yang lain semampu anda,.,
Wassalam,.,..

Sunday, December 20, 2009

Perhatian!!

penggunaan p'ktaan salah yg tdk disedari

--> write 'Makkah' but don't write 'Mecca' coz 'mecca' mesans 'House Of Wine'...
--> write 'Muhammad' don't write 'Mohd' coz 'Mohd' means a dog with a big
mouth'...
-->write 'Allah S.W.T' or 'Allah' only not '4jji' coz '4jji' means for Judas Jesus Isa Al-Masih...send this to all muslims..
--> prkataan "BYE" adalah jarum sulit kristian yang BERMAKSUD dibawah naungan pope.
-->Jangan gunakan "A'KUM" sbb ia bermaksud Binatang dlm bahasa Yahudi..
-->SEMEKOM/SMEKOM pula BERMAKSUD celaka kamu..jadi GUNAKAN perkataan SALAM sebagai singkatan bagi assalammualaikum..

Saturday, December 19, 2009

Jamuan Dorm

Kenangan akhir tahun dorm,..happy masa jmuan nh,..ade mcm2 acara,.,yg plg best ialah pertukaran hadiah dan masa bukak hadiah,.,excited nk teng0k apa kat dlm 2,.,.

Friday, November 27, 2009

Dua Golongan Yang Akan Menjadi Penghuni Neraka: baca semua

DUA GOLONGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUNI NERAKA

Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang­ lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".



H.R. Muslim



Keterangan
Kebenaran sabdaan Rasulullah saw. ini dapat kita lihat dari realiti masyarakat yang ada pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat, bertindak kepada manusia dengan hukum rimba. Dan ramai perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh, kerana masih ada secarik kain di atas badan, dan kalau kita hendak katakan bertelanjang pun boleh, kerana walau pun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Atau pun ia berpakaian dengan pakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan mencorakkan bentuk aurat. Kemudian berjalan sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar, seperti gob unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.

Tanda Akhir Zaman

ILMU AGAMA AKAN BERANSUR-ANSUR HILANG

Ertinya:
Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."



H.R. Muslim



Keterangan
Sekarang ini alim-ulama sudah berkurangan. Satu demi satu pergi meninggalkan kita. Kalau peribahasa Melayu mengatakan, "patah tumbuh, hilang berganti", peribahasa ini tidak tepat herlaku kepada alim ulama. Mereka patah payah tumbuh dan hilang payah berganti. Sampailah suatu saat nanti permukaan bumi ini akan kosong dari Ulama. Maka pada masa itu sudah tidak bererti lagi kehidupan di dunia ini. Alam penuh dengan kesesatan. Manusia telah kehilangan nilai dan pegangan hidup. Scbenarnya, alim ulamalah yang memberikan makna dan erti pada kehidupan manusia di permukaan bumi ini. Maka apabila telah pupus alim ulama, hilanglah segala sesuatu yang bernilai.

Di ahir-akhir ini kita telah melihat gejala-gejala yang menunjukkan hampirnya zaman yang dinyatakan oleh Rasulullah saw. tadi. Di mana bilangan alim ulama hanya tinggal sedikit dan usaha untuk melahirkannya pula tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama kurang mendapat perhatian daripada cerdik pandai. Mereka banyak mengutamakan pengajian-pengajian di bidang urusan keduniaan yang dapat meraih keuntungan harta benda dunia. Ini lah realiti masyarakat kita di hari ini. Oleh itu, perlulah kita memikirkan hal ini dan mencari jalan untuk menyelesaikannya.

Tuesday, November 24, 2009

Fen0mena Azan Di dunia Sehingga Hari Kiamat


kita cuba perhatikan vide0 ini..
apa yang boleh anda buat kesimpulan..??
masyaAllah.. Allahhuakbar!!

Budak 4 Tahun; Amazing!!


MasyaAllah..
semoga budak ini dapat memasuki Al-jannah..
amin...

ANTARA KELEBIHAN , MINAT DAN KEUTAMAAN

Pertama sekali, apa yang ingin saya kongsikan adalah beberapa buah hadith Nabi s.a.w yang menceritakan tentang kelebihan dan kemuliaan seorang penghafaz Al-Quran. Sewaktu di madrasah saya dahulu, hadith2 inilah yang kami dengar hampir setiap hari dari mulut ustaz2 yang tidak jemu memberikan nasihat berbentuk tasyji’ dan motivasi. Bukan apa, penghafaz Al-Quran ini adalah golongan paling kuat dikacau oleh syaitan, jadi perlu sentiasa dipagari dan dikuatkan.

Antara hadith yang sering kita dengar adalah :

“ Sebaik-baik kamu adalah orang yang menghafaz Al-Quran dan mengajarkannya”

Ada dua pendapat ulama’ berkenaan hadith ini, iaitu huruf ‘wau’ yang menghubungkan antara kata ‘belajar’ dan ‘mengajar’. Ada yang mengatakan seseorang itu akan mencapai darjat sebaik2 manusia apabila dia bukan sahaja belajar tetapi diikuti dengan mengajar dan menyebarkan Al-Quran tersebut. Manakala selebihnya mengatakan memadai dengan menunaikan satu sahaja.

Apapun pandangannya, kesimpulan dari hadith ini adalah individu atau golongan yang menghafaz, mempelajari dan mendalami ilmu al-Quran telahpun dinobatkan sebagai sebaik2 manusia..Suatu pengiktirafan yang tidak pernah Nabi berikan kepada golongan2 yang mendalami ilmu2 selain Al-Quran.

Antara lain adalah hadith yang berbunyi :

“ Barangsiapa yang menghafaz Al-Quran dan beramal dengan isi kandungannya, maka Allah akan memakaikan kepada kedua orang tuanya pada hari kiamat, suatu mahkota yang mana kilauannya lebih cerah berbanding cahaya matahari ”.

Hadith ini jika diteliti telah mengaitkan suatu kelebihan yang amat besar kepada ibu bapa. Secara logiknya adalah sesuatu yang tidak wajar apabila orang yang tidak ada kena mengena telah mendapat suatu kelebihan yang berpunca dari amalan orang lain. Tetapi inilah dia method yang telah digunakan oleh Nabi s.a.w dalam menceritakan kelebihan yang dijanjikan Allah kepada seorang penghafaz Al-Quran.

Secara tidak langsung, ia juga merupakan tasyji’ dan motivasi daripada Nabi s.a.w yang ditujukan khas kepada ibu bapa. Ini kerana , secara realitinya tidak ramai ibu bapa yang sanggup membenarkan anak2 mereka mendalami bidang tahfiz Al-Quran. Pelbagai alasan diberikan sehingga sampai ke tahap meragui rezeki dan habuan dunia untuk anak2 mereka. Dek kerana (dek kerana? ahaha :P)sikap sebeginilah Nabi menjanjikan suatu kelebihan dan darjat yang mulia di hari kiamat bagi ibu bapa yang sanggup merelakan anak2 mereka mendalami bidang tersebut.

Hadith ketiga, untuk dikaitkan secara logik dengan kelebihan seorang penghafaz Al-Quran. Perhatikan hadith ini :

“ Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah ( Al-Quran ) maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu digandakan sehingga sepuluh kali ganda. Tidak aku katakan ‘alif lam mim’ itu sebagai satu huruf, bahkan alif adalah satu huruf, lam adalah satu huruf, dan mim adalah satu huruf. ”

Baiklah, hadith ini secara umum menceritakan kelebihan bagi orang yang membaca Al-Quran. Katakan seorang itu membaca surah as-sajdah, maka setiap huruf dari surah itu mendatangkan gandaan sehingga sepuluh kali ganda kepada si pembaca. Sudah pasti ganjarannya banyak dan tidak dapat dihitung. Bayangkan pula jika situasi itu berlaku pada seorang penghafaz Al-Quran. Dia bukan hanya membaca surah as-sajdah sekali atau dua kali, bahkan perlu dibaca sehingga berpuluh2 kali bagi mencukupkan proses hafazan. Maka hitunglah sendiri betapa banyak gandaan yang akan dia dapat secara tidak langsung dalam mengejar proses hafazan tersebut.

Renungkan

diakhirat kelak huffaz akan berjalan dengan keadaan yg bersinar dan terang..

kelak pada waktu tu,mereka berjalan dihadapan kamu dengan ketenangan..

dan Allah memanggil mereka..

lalu diberikan syurga..

mengapa masih menuggu..

jadilah huffaz..

agar dpt memimpin tgn kedua ibu bapa dan org yg disygi..

ke jannah yg dijanjikn Tuhan..

jannah yg abaDi..

Thursday, November 12, 2009

Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia

Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabk an untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain.. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas..

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya

Qisas dari sudut sains

Assalamualaikum...post kali ini berkenaan dengan hikmah kenapa hudud itu WAJIB dlaksanakan...kalau kita membicarakan tentang hudud,mulalah di kaitkan dengan politik...sedangkan hudud itu hukmullah...dan bila sebut pasal hudud,terbayang kat otak kita golongan2 yg berani berkata hudud itu zalim..mcm dia lagi pandai daripada ALLAH...cuba kita fikir,seseorang yg bijak mencipta sesuatu mesin..apabila mesin itu rosak,pasti si pencipta mesin itu tahu bagaimana nak menyelesaikan dan memperbaiki mesin tersebut..begitu juga ALLAH pencipta kita....

Baiklah, pada topik hikmah hudud ini kita akan lihat kenapa qisas itu sgt2 baik bg pesalah...qisas itu adalah hukuman bagi seseorang penjenayah yg membunuh seseorang dgn sengaja...qisas ini dijalankan dgn cara memancung leher penjenayah itu...
sebagaimana yg kita tahu,pada badan kita terdapat jutaan saraf deria yg bersambung pada satu pusat yg dipanggil spinal cord...saluran spinal cord inilah yg akan bersambung dengan otak...apabila otak mati,jantung konfirm mati...tapi,kalau jantung mati,otak masih berfungsi,msh ada harapan seseorang itu untuk hidup...sbb tu doktor ada alat utk aktifkan blk jantung yg sdh berhenti berdenyut...qisas dilakukan dengan memancung pesalah..kenapa?tujuannya supaya mempercepatkan masa kematian dan mengurangkan kesakitan pada pesalah..bknkah ini x menyiksa pesalah tersebut?...aim utama hukuman ni adalah utk memutuskan saluran spinal cord tadi,lalu terus mematikan otak...sebab bilaotak mati,konfirm jantung berhenti berfungsi

Oleh itu,jgn kita berani mempertikaikan hukum yang ALLAH telah wajibkan kita melaksanakannya...sebab tu ALLAH berfirman bahawa ALLAH maha bijaksana lagi maha mengetahui....

Try think about it

Ask anyone the question: "Do you believe in God?" and you are sure to receive a variety of answers. The question should be "What do you believe about God?"

Think about this:

If there is a creation, there must be a Creator.

If there is a Creator, He must be the Sustainer.

The Creator Cannot Create Himself.

If He is the sole Creator/Sustainer -- He must be ONE.

God must be one. Otherwise we would see great differences and competition between the gods if there were more than one -- Alone.

Do we agree that this is a creation? Or do we accept that nothing came out of nothing to form this entire universe?
This is a very clear message from Allah, in the Quran. Something does not come out of nothing. So, there must be something in existence already which created all that we know to exist. And that "something" needs to be called upon in times of need and thanksgiving.
As Allah has said in His Book: "I only created you all to worship Me Alone."

He also says that we are all being tested by Him with regard to our wealth, families, children and social status.

Wednesday, November 11, 2009

Amanah

Imam Ghazali: perkara yang paling berat adalah memegang amanah (Surah Al-Ahzab:72) Tumbuhan-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu keTika Allah S.W.T memintaa mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah S.W.T sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah,.,

Sebagai hamba Allah,,kita perlu bertanggungjawab atas perkara yang diamanahkan kepada kita,..Contohnya, jika kita menjadi pemimpin,.kita tidak boleh memandang ringan kepada perkara ini..lakukan amanah dengan ikhlas..insyaAllah..syurga lah tempat bagi orang yang berjaya memegang amanahnya dengan bertanggungjawab,..

Friday, October 23, 2009

Esok balik asrama

Salam,.es0k dah kena balik asrama,.hu3,.,sedih,..rasa macam nak duduk kat rumah forever,..tak nak balik asrama,..maklumlah baiti jannati,..home sweet home,.,nanti duk asrama xleh makan masakan umi, update blog, buka friendster, chat ngan kawan,.,sedih nye,.,tapi apakan daya,..ini lah cabaran untuk jadi se0rang Al-Hafizah,..xpe,.,sabar,..akira mina,.,cay0k,..!!

Usah berputus asa


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ya,.!! jangan putus asa,.,akira mina!! Terutamanya yang sedang menghafaz Al-Quran,.teruskan perjuangan anda,..

Ayat pengajaran


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Daripada ayat surah Al-Baqarah ayat 195 itu,, kita disuruh membelanjakan wang dijalan Allah dan dilarang mencampakkan diri dalam kebinasaan,.,0leh itu,,janganlah mer0kok, dan tinggalkan lah amalan yang boleh mencampak kita ke dalam kebinasaan,..

Thursday, October 22, 2009

Subhanallah,.!!

Subhanallah,.,cantiknye,.,alangkah indahnya alam ini,.,nikmatnya apabila dipandang,.,

Tuesday, October 20, 2009

Tandatangan MTS: Fatimah Azzahra'

Salam,.ni lah die tandatangan geng kelas Fatimah Azzahra',.,c0mey x,.,?? tandatangan saya kat ats n yg paling hujung sekali,.,biasa jw.,k0t jawi,.,

Saturday, October 10, 2009

xtwu nk tulis apa,,.,

slm,.,saya xtwu nk tls apa,,.xde m0dal,.,kl0 modal nk tasmi' adew lh,.,cehh,.,xde r,.,0k lh,.,bg yg nk SMU, PMRU, n semua jns pprksaan,,sy ucpkn selamat berjaya,.,yang pprksaan akhir ta0n,,slmt brjya ek,,.trutamanyew mts bach0k yg bnt ea.,,cay0k!! akira mina!!

Thursday, September 24, 2009

Hadis Palsu: Pr0panganda Yahudi 2012

HADIS PALSU: PROPANGANDA YAHUDI 2012
Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawal.." Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab:
"Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah S.W.T dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".
Anda pernah terima hadis di atas? di atas adalah potongan hadis yang telah disebarkan kepada umum sejak akhir-akhir ini. perhatian kepada kalian yang menerimanya, hadis di atas adalah PALSU dan telah disokong oleh para Ulamak! tolong jangan sebarkannya lagi! bagi anda yang telahpun menyebarkannya, diharap dapat menarik balik setiap kenyataan dan bagi yang mempercayainya, diharapkan bertaubat. juga kepada mereka yang mempercayai kiamat pada 2012, bertaubatlah segera!
Semua ini adalah rekaan dan propaganda yahudi laknatullah yang sengaja ingin menakutkan umat Islam untuk menguasai dunia. ini juga ada kaitannya juga dengan penantian mereka kepada ketua mereka iaitu Dajjal yang akan dibangkitkan ke dunia. janganlah kita terpesong dengan dakyah yahudi tersebut kerana hadis seperti di atas bukanlah kali pertama dikeluarkan. bagi meyakinkan kepada masyarakat dunia berkenaan propaganda yahudi ini, filem 2012 akan ditayangkan di seluruh dunia. tetapi yang pastinya 2012 bukanlah hari kiamat kerana ia adalah ketentuan Allah. sedangkan Nabi Muhammad tidak mengetahui bila hari kiamat akan berlaku, apatah lagi kita. apa hak kita untuk menentukannya. itu semua hak Allah. cuma kita diberikan tanda-tanda kiamat kecil dan besar untuk kita bersedia. hakikatnya, semua tanda-tanda kiamat kecil telah dan sedang berlaku dan kini hanya menunggu tanda-tanda besar kiamat pula. adakah anda sudah bersedia?
Wallahualam..

Hikmah Sujud

Hikmah Sujud

By -

1. Sujud lega sistem pernafasan

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t . yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.
2. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya.
3. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.
4. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.
5. Bernafas ketika sujud pula boleh:

* membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya;
* membetulkan pundi peranakan yang jatuh;
* melegakan sakit hernia (burut);
* mengurangkan sakit senggugut ketika haid;
* melegakan paru-paru daripada ketegangan;
* mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa;
* kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh;
* meringankan bahagian pelvis;
* memberi dorongan supaya mudah tidur;
* menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud;
* pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik;
* bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada;
* mengurangkan kegemukan;
* pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions);
* organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen;
* mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya;
* Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya;
* Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan
otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang;
* Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tuesday, September 22, 2009

Ambil iktibar daripada petikan ini,.,


Message:
> > > > > > Di riwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis. Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"
> > > > > > Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya. " Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu,maka Abu Bakar r..a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam." Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah W.T, kemudian mayat itu pun tukar kepada bentuk manusia semula.Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
> > > > > > Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"
> > > > > > Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."
> > > > > > Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu. Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, Laailaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
> > > > > > Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?" Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya;
> > > > > > 1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk solat.
> > > > > > 2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
> > > > > > 3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
> > > > > > Maka inilah balasannya".
> > > > > > JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN , FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU , AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

Sunday, September 20, 2009

Jubah dan tudung biru.:.:.

slm,.. ini lah saya,.d0p pakai jubah n tudung biru,..baju raya tahun ni la 2,.,tudung 2 dh lme beli,.tapi tahun nh la baru beli,..saya tak pakai tudung tiga segi yang mak saya rec0mmend,.c0z nampak bentuk leher,,..kl0 saya pakai tambah d0sa jew,..

Ntah mercun kew bunga api,.

Salam,.,bunga api kew mercun nieyh?? saya xtwu la,.,sebab saya xminat maen mercun,.,sy tgk jew lh,.,.anyway,,saya suka gambar nh,.,c0usin dan abang saya yang maen benda nih,.,.

Selamat hari Raya AidilFitri



Selamat hari raya,.,maaf zahir dan batin,.ni saya upl0ad ag gmbr kad raya,,.,hu3,..saje nk lepaskan b0ring,.,.

Friday, September 18, 2009

Selamat hari Raya

Slm,.,sy nk ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri,..Maaf zahir dan batin,.,..

Thursday, September 17, 2009

Dalam Kelas: Hari last sebelum cuti

Afifah yang buat ''peace",..sy d0p sblh dye,.,dibah d0p pegang bulu ayam,..and Hannah yang d0p menulis kat belakang 2,..kl0 org bru kenal dye msti call dye ''Hannah M0ntana",.

Hasya, Syairah and Fatimah Najihah,..my classmates..mereka bertiga nh d0p berbual sbnrnye,.sbb kamera menghala kat di0rang,,berhenti kjp nk ambil gambar,..yang d0p belakang tu Amirah Solehah,.yang d0p tid0 2 xsure spe,..mase nh ckgu xde dlm kls,.s0,,ph0ne bawak msk dlm kls and d0p dgr nasyid and lagu,..ntah ppe,..


Itu Quran kesayangan saya dan buku tulisan ayat,..pembalut meja itu
dipilih oleh kakak Fifah,..hu3..buku pink itu sy gunakan untuk tulis
e-mel,,no telefon,,alamat,,nota..dan yang berkait dengan skul,...

Monday, August 24, 2009

Pingat kesayangan

Ni lah pingat ku yang amat ku syg...pingat nh: 12P Group Chess Johan MSSM 2008
Ini adalah kejayaan yg ku capai tahun lepas..Brtndg kt Melaka peringkat Kebangsaan..Ikut jejak
abang dapat mewakili kelantan..

Me and Ayuni

Sy n Ayuni..ayuni seorang yg baek n bijak

Friend Forever!!

Fifah, Me and Dibah..................(:.:.:.:.PkP:.:.:.:>)

Antara Geng2 Fatimah Azzahra'

Sy yg buat posing lbh 2....yg pkai tdg hitam Syairah,, Yg pkai tdg putih 2 Dibah...

Wednesday, July 15, 2009

Multimedia kerja


rjnnyer buat krj ngn laptop...lptop sy 2...aisyah atheerah,aisyah zulkifli,adibah,qatrun and me... smile alwayz!!

Friday, June 5, 2009

Trmng??

Slm..nh mase prksa kt sek.... smpt lg trmng ek...nh laman web MTS amir...tekan sini..

Monday, March 16, 2009

Nasyid Best!

video


Ini adalah BUKTI KEKUASAAN ALLAH... Jadi pesan sy ingat lah selalu
kepada ALLAH...........

Sunday, March 15, 2009

Si Comel Berpurdah

Hish.. Sapo La nh?? OOps..Ha3..lupe plk ni spe.. :: Ada dalil dlm quran yg menyebut
tntg purdah.. Surah Al-Ahzaab Ayat 53.... cri lah sndri..

Wednesday, February 4, 2009

Valentine Day bukan untuk umat Islam

Assalamualaikum w.b.t..

Kepada semua umat Islam,, diminta agar tidak menyambut hari Valentine.. Hari Valentine sbnrnya ialah hari umat Kristian mengingati kematian paderi Valentine...Paderi Valentine ialah seorang paderi yang sgt syg kpd agamanya dan telah menyebarkn agama kristian kpd banduan2 nth xingt banduan raja yg mna.. Valentine tlh dijatuhkan hukuman mati pd 14 Februari oleh rj rome xslp sy..ha..mcm tu lerr critenya..jadi jangan lh kmu mnymbt hari valentine...

Tuesday, February 3, 2009

Dialog Dengan Pemuda-Pemuda Kristian... bhg 4

oleh Muhammad Ibn 'Az

Dialog Seterusnya pula berkisar tentang hujah flaneldez yang menyatakan Islam merupakan agama syaitan yang menghukum penganut-penganutnya dengan pelbagai peraturan dan hukuman. Dia juga mendakwa Islam itu tidak setaraf dengan Kristian kerana ajaran Kristian penuh dengan kasih sayang. Oleh kerana dia berkata bahawa tiada ayat-ayat menunjukkan sisi keras Jesus dalam Bible, maka saya bentangkan kepadanya ayat dari Matthew 10:34-36 yang membawa maksud seperti berikut : 10:34 "Jangan kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk membawa damai di atas bumi; Aku datang bukan untuk membawa damai, melainkan pedang. 10:35 Sebab Aku datang untuk memisahkan orang dari ayahnya, anak perempuan dari ibunya, menantu perempuan dari ibu mertuanya, 10:36 dan musuh orang ialah orang-orang seisi rumahnya. Seperti biasa, bila saja dibentangkan ayat-ayat yang dikatakan tiada wujud dalam Bible, mereka kembali meracau…

guchibear : Pedang yg dikatakan itu pula janganla ditafsir berdasarkan pemikiran manusia..kata lain bagi pedang itu adalah firman..coz didalam ayat lain firman itu sprti pedang bermata dua..so bkn mudah utk mengerti isi bible ini..kerana stiap org yg dpt memahaminya bukanla hasil dr kemampuan or kbijaksanaannya utk memahami,tetapi melalui bimbingan rohkudus..

NizamPablo : pedang itu tetap pedang (yang membawa maksud keharusan berkeras dalam isu-siu akidah di dalam Kristian) dan memang Jesus menyatakannya bahawa kedatangannya ialah untuk memisahkan kasih sayang antara org yg beriman dgn yg tidak beriman biarpun secara kekerasan. Bukankah dia telah meyatakan bahawa kedatangannya bukan untuk mendamaikan sekaligus menafikannya sebagai anak2 Allah dalam Matthew 5 : 9?

guchibear : firman allah itu dikatakan seperti pedang yg bermata dua..saya kurg ingt dimanakah ayat itu tapi nti saya berikan kemudian setelah saya menemukannya.

NizamPablo : Sbg Muslim yg dituduh oleh Kristian spt kamu yg kami ini bodoh & tidak tahu apa2, biar saya sbg Muslim membantu guchibear, seorg Kristian yg tidak tahu dimana ayat yg dia mahukn dlm Biblenya. Ok ayat yg kamu cari itu ada di Hebrew (ibrani) 4 ayat 16:
Sbb firman Allah hidup & kuat & lebih tajam dr pada pedang bermata dua manapun; ia menusuk amat dlm sampai memisahkan jiwa & roh, sendi-sendi & sumsum; ia sanggup membedakan pertimbangan & pikiran hati kita.
ianya x sama dgn ayat Matthew 10:34

flaneldez : kristian yang bodoh dan tak tahu ttg injil? (perhatikan flaneldez salah faham dgn kenyataan dialog saya di atas, yang saya nyatakan ialah anggapan mereka ini bahawa Muslim yang berdebat dengan mereka janganlah dianggap bodoh..) ini kerana umat kristian rajin berkerja siang dan malam dan tak ada masa untuk baca bible!! bukan macam umat islam, pemalas, kan quran cakap tidak boleh kerja terlalu lamu kerana badan boleh rosak?? di kristian pemalas dianggap satu dosa yang besar, sebab itulah umat kristian umat yang paling maju dunia berbanding dgn umat islam yang ternyata umat pariah!! hahaha

NizamPablo : hahahaa.. sila bawakan bukti Al Qur'an ada ayat2 macam tu.. mmg telah mnjadi sesuatu yg lumrah kpd flaneldez utk merapu dan meracau tanpa sebarang bukti... tq flaneldez.. saya amat terhibur.. (seperti biasa.. bukti yang diminta untuk menyokong kenyataannya di atas tidak dapat dia bawakan. Inilah cara mereka yang terlalu membuta tuli beriman dengan cakap-cakap orang dan paderi-paderi mereka.)

NizamPablo : Maksud ayat Matthew 10 : 34, bahawa Jesus dtg utk menegakkan hukum Allah agar semua bani Israil kembali kepada Allah biarpun dgn cara kekerasan termasuk memisahkan kasih syg antara yg beriman & tidak beriman. Manakala Hebrew 4:16, mengatakan bhw kebenaran itu akan menembus hati manusia lebih tajam drpd mana2 pedang bermata 2. & Islam ialah kebenaran tersebut, lihat peratusan convert ke Islam dunia yg meningkat tinggi setiap tahun. Kenapa jumlah Kristian menurun? kan kebenaran itu akan menembus?

NizamPablo : jadi. jgnlah kamu mmperlekehkn umat Islam spt kami. kami bukan beriman secara membabi buta. Kami beriman kerna kami Yakin & faham akan agama kami. Kami lakukn kajian trhadap agama kami dan membandingkannya dgn lain2 agama dan kami berpuas hati dgn Al Qur'an yg menunjukkan kami jalan yg lurus, yg mengajar kami mengenal Allah, Isa, Muhammad, Ibrahim , yg mengajar kami dgn ajaran yg senang difahami. Tiada ESOTERIK dlm Islam. Semuanya mudah difahami oleh semua manusia. Kajilah Al Qur'an guchibear...

guchibear : haleluyah,terimakasih kerana menemukan ayat tersebut..bukankah di akhir ayat tersebut mengatakan IA SANGGUP MEMBEDAKAN PERTIMBANGAN & FIKIRAN HATI KITA??? itulah yg di maksudkan didalam matthew..bahwa kehadiran yesus itu membawa pedang(firman).oleh kerana firman itu maka berlaku la persleisihan pendapat dan kepercayaan kita..oleh itu mereka yg menerima firman itu akan di pisahkannya dari mereka yg tidak percaya dan di angkat kesorga pada hari pengadilan nanti..sila baca ayat ini,matthew10:32-36

NizamPablo : saya sudah jelaskan sebelum ini bhw ianya membawa maksud kebenaran akan terserlah dan menguasai semua hati manusia di dunia. Matthew 10 : 34 ialah bahawa Jesus itu dtgnya utk meragut yg tidak beriman keluar dari yg beriman tidak kira mereka itu ada hubungan keluarga ataupun tidak..

guchibear : Smmgnya kdtgn yesus bukan utk mjanjikan kedamaian dibumi ini.coz bumi ini hanya tmpt psinggahan sementara..kedatangan yesus itu menjanjikan keselamatan n kedamaian yg kekal iaitu di sorga..

NizamPablo : jika itu yg kamu maksudkan, maka Jesus tidak layak digelar sebagai anak Allah dlm Bible kamu. Ini kerana, Jesus sendiri menyatakan bahawa:
Matthew 5 : 9.
5:9 Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut anak-anak Allah.
Orang2 yg membawa damai ialah orang Islam kerna perkataan Muslim itu membawa maksud Orang-orang yg Selamat dan mendamaikan, dan mereka inilah anak-anak (hamba-hamba yang patuh kepada) Allah termasuk Isa, Ibrahim, Muhammad, Adam dan semua Muslim.

flaneldez : jika Jesus tidak layak digelar anak Tuhan, maka engkau ni layak digelar Antichrist!! pengikut pengikut syaitan yang mempunyai tanda 666!!! hmmmmm!! tadi kamu cakap Quran ada 6666 ayatkan?? wow!! what a coincidence!!

NizamPablo : Al Qur'an mempunyai 6666 ayat? hahahahah.. dari mana kamu dpt ini? Jgnlah merosakkn kredibiliti sendiri flaneldez. Ini membuktikan kamu itu tak tahu apa2 pun pasal Bible dan Al Qur'an. Jumlah ayat Al Qur'an ialah 6,236. Entah dari mana si kristian murtad ini dpt 6666. Apapun percubaan kamu semakin kelakar flaneldez.
Muslim bukan antichrist & ia telah dibuktikn oleh saya dlm komen2 seblum ini dgn menggunakan ayat2 Bible kamu. (perhatikan setiap pertuduhan yang keluar dari mulut flaneldez... dia suka bercakap tanpa fakta dan bukti yang jelas serta kukuh) (Dalam Bible terdapat 3 ayat yang menunjukkan siapa yang layak digelar sebagai AntiChrist atau Dajjal. Ayat pertama dari 2 John (Yohanes) 1: 7 : “
Sebab banyak penyesat telah muncul dan pergi ke seluruh dunia, yang tidak mengaku, bahwa Yesus Kristus telah datang sebagai manusia. Itu adalah si penyesat dan antikristus.” Muslim tiada masalah dengan ktiteria ini kerana semua Muslim meyakini dn beriman dengan kerasulan Isa a.s. dan mengakui yang Isa a.s. ialah antara Rasul-Rasul Allah. Ayat kedua dari 1 John (Yahanes)2 : Siapakah pendusta itu? Bukankah dia yang menyangkal bahwa Yesus adalah Kristus(Al Masih)? Dia itu adalah antikristus, yaitu dia yang menyangkal baik Bapa maupun Anak.” Bapa yang dimaksudkan di sini ialah Tuhan Yang Maha Esa dan Anak dalam ayat ini membawa maksud RasulNya iaiatu Isa Al Masih. Muslim juga tiada masalah dengan ayat ini kerana semua Muslim mengakui bahawa Isa itu adalah Al Masih dan Muslim tidak menolak tenatng Isa a.s. sebagai manusia dan tidak menolak Allah sebagai Tuhan Yang Maha Esa. Ayat yang ketiga berkenaan dengan antichrist ini ada dalam 1 John(Yohanes)4:3 “dan setiap roh, yang tidak mengaku Yesus, tidak berasal dari Allah. Roh itu adalah roh antikristus dan tentang dia telah kamu dengar, bahwa ia akan datang dan sekarang ini ia sudah ada di dalam dunia.” Muslim juga tiada masalah dengan criteria ini kerana kita tak pernah langsung menolak Isa a.s. sebagai Rasul yang dilantik oleh Allah. Perkataan ‘tidak berasal dari Allah’ itu membawa maksud sesiapa yang menolak kebenaran kewujudan Isa, dia tidak tergolong dalam golongan yang beriman kepada Allah. Jadi kesimpulannya, ketiga-tiga ayat yang menggambarkan ciri-ciri yang perlu ada pada antichrist (Dajjal), ianya secara jelas tidak terdapat pada diri orang-orang Islam. Bukankah ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa orang-orang yang mengakui Jesus sebagai anak Tuhan dan menafikan dia sebagai Rasul Allah sama seperti Rasul-Rasul Allah yang lain adalah lebih layak digelarkan sebagai Antichrist!

flaneldez :baru saya tahu bahawa kamu ni sebenarnya tidak membaca keterangan saya dgn jelas!! terlampau emosi sehingga sudah buta membaca keterangan orang lain?? sudah marah?? hahaha!! walaubagaimanapun kamu seluruh umat islam adalah Antichrist!! itu adalah pasti!!

NizamPablo : terlampau emosi? apakah kamu sdg bercakap dgn cermin flaneldez?

guchibear : untk membaca alkitab jgnla seperti membaca buku komik or novel semata2..tiada artinya membaca ratusan buku dan menghafalnya padahal tidak mengerti..saya faham alkitab mmg sukar utk di mengerti,tapi hati org yg terang dan benar2 mau mencari kebnaran didlmnya sajala yg akan mendpt hikmat dari allah utk memahaminya..

NizamPablo : alasan yg biasa digunakan oleh mereka2 yg tidak dpt menerima hujah mereka dipatahkan oleh org Islam, sama juga spt flaneldez seblum ini dan ramai lagi yg pernah saya debatkan.. apabila tidak mampu meneruskan dialog atau debat, hujah sebegini akan digunakan.. saya memahami Bible anda lebih daripada anda dan jgn gusar mngenai perkara itu, kamu sendiri yg dtg berhujah disini, jd tanggungjawab saya utk mmpertahankan daerah saya ini..

guchibear : dan jangan la menambah2 pula dgn mengatakan MEMISAHKAN KASIHSAYANG..Yesus mengasihi sluruh umat manusia shingga ia sggp menjadi korban dan mati dikayu salib demi menebus dosa saudara dan saya..dan kitalah yg hrs mbuat pilihan samada mau mengakui dia or tidak..

NizamPablo : itulah yg disebutkan dalam Matthew 10:35
Sebab Aku datang untuk memisahkan orang dari ayahnya, anak perempuan dari ibunya, menantu perempuan dari ibu mertuanya,
saya tidak pernah menambah, saya hanya memetik ayat dari Bible kamu... bukankah perbuatan itu memisahkan kasih sayang? jika tidak.. apa namanya? (dalam berhujah dengan orang-orang Kristian, modal utama mereka dalam mempertahankan kebenaran agama mereka dapat disimpulkan kepada 4 topik yang sering ditimbulkan dan dihujahkan mereka iaitu 1. Kristian adalah agama kasih sayang. 2. Jesus melakukan banyak mukjizat 3. Ramalan-ramalan yang dikatakan ‘tepat’ yang terdapat dalam kitab mereka 4. Mempertikaikan kerasulan Muhammad dan akhlaknya. Bila saja dipatahkan modal mereka yang menyatakan Jesus tidak menyokong unsur kekerasan dalam Bible mereka, mereka akan mula gelabah dan akan cuba pula menggunakan tiga topik berbaki untuk dijadikan hujah. Perhatikan nanti sepanjang dialog ini, isu-isu tiga topik ini pasti akan timbul.. jika kesemua hujah mereka tak mampu mengatasi keadaan, mereka akan mula melakukan putar belit sehebat liuk lentuk gerak ahli-ahli gimnastik China)

guchibear : kedatangan isa bukan utk memisahkan kasih sayang itu.. saudara benar2 x fhm..bknkah isa bkata,Setiap orang yang mengakui Aku di depan manusia, Aku juga akan mengakuinya di depan Bapa-Ku yang di sorga.Tetapi barangsiapa menyangkal Aku di depan manusia, Aku juga akan menyangkalnya di depan Bapa-Ku yang di sorga.'' jadi skiranya sluruh keluarga kita mengakui isa itu maka sluruh keluarga kita diselamatkan.jika sebahagian sj maka sebahagian sj yg diselamatkan.. (apa yang dimaksudkan dengan ayat tersebut sama seperti sebuah persaksian Syahadah dimana kita mengakui Allah itu Maha Esa dan tiada tuhan melainkan Dia dan perakuan Muhammad itu sebagai Rasulullah. Begitu juga dengan Muslim di zaman Isa dahulu, mereka bersaksi dan beriman dengan Isa sebagai Rasul dan Allah s.w.t. Tuhan Yang Maha Esa. Diakhirat nanti, Rasulullah yang akan memberi syafaat di atas izin Allah kepada umatnya yang kekal beriman dengan perakuan syahadah tersebut. Berkenaan ayat Isa a.s. yang dinyatakan oleh Guchibear di atas dimana Isa akan menyangkal umatnya dihadapan Allah nanti, ianya disebut dengan jelas dalam Al Qur’an Surah Al Maidah ayat 116 spt berikut: “Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa ibni Maryam! Engkaukah yang berkata kepada manusia: `Jadikanlah daku dan ibuku dua tuhan selain dari Allah? ' " Nabi `Isa menjawab: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhan)! Tidaklah layak bagiku mengatakan sesuatu yang aku tidak berhak (mengatakannya). Jika aku ada mengatakannya, maka tentulah Engkau telah mengetahuinya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, sedang aku tidak mengetahui apa yang ada pada diriMu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib," Sebagaimana yang dijelaskan dalam Bible bahawa Isa akan menyangkal mereka-mereka(orang-orang Kristian) yang mendakwa dia sebagai anak Tuhan dihadapan Allah nanti, Al Qur’an menjelaskan dan membenarkan perkara tersebut akan berlaku diakhirat dengan ayat 116 surah Al Maidah di atas. Itulah antara fungsi Al Qur’an sebagai Al Furqaan, iaitu yang membezakan dan mengeluarkan yang benar dari yang salah dan mengesahkan apa yang benar yang masih berbaki dalam kitab-kitab sebelum ini. Firman Allah dalam surah Ali Imraan ayat 3-5 dijadikan panduan dalam mengkaji kitab-kitab yang diturunkan Allah sebelum Al Qur’an termasuk Taurat dan Injil. Jika berminat mengkaji kitab-kitab lain yang diturunkan sebelum Al Qur’an sebagai sebahagian dari memenuhi rasa ingin tahu, sebaiknya memahami dan belajar Al Qur’an (bukan setakat membaca malah memahami tafsirnya) dengan betul melalui guru-guru bertauliah terlebih dahulu sebagai panduan. InsyaAllah ianya sangat membantu. Jika ingin mengkaji kitab-kitab sebelum Al Qur’an bagi tujuan berdakwah, kita seharusnya menjadi lebih rajin lagi mencari maklumat dan rajin membaca banyak buku dalam pelbagai topik terutamanya sains dan sejarah serta kita seharusnya menjadi seseorang yang sangat peka kepada apa jua yang berlaku dipersekitaran. Ianya sangat membantu.

NizamPablo : Ianya disebut dlm Bible sebagaiman yg telah dihujahkan.. apakah kamu menafikan kandungan Matthew 10:35. Benar Isa a.s. mengajar perkara yg baik kpd pengikutnya dan kami sebagai Muslim beriman kpdnya, & keterangan mengenai Matthew10:35 itu juga telah saya ulas berulang kali disini.
Matthew 10:35 itu menceritakan mngenai keluarga yg sebahagian tidak beriman. Ia tiada kena mengena dgn ulasan kamu diatas. Jika ada ahli yg x beriman, maka ia akan dipisahkan kasih sygnya dari keluarganya.

guchibear : isa sgt mengasihi manusia dan dia ingin semua umat manusia diselamatkan,namun isa benci kpd dosa. allah mengasihi kita namun dosalah yg mbuat kita x layak utk masuk kerajaan allah..kitalah yg menentukan jln hidup kita dan isa memberikan panduan..nmun klu kita tidak mnurut panduan yg telah diberikan maka kita akan tersesat atau terjerumus kedlm jurang maut..

NizamPablo : itulah yg diajarkan dalam Islam.. mengapa ramai Kristian yg menyatakan bahawa persaksian kepada Jesus sbg anak tuhan sudah cukup utk melayakkan diri mereka ke Syurga biarpun hidupnya itu penuh bergelumang dosa? tak percaya.. tgk saja komen2 flaneldez mengenai neraka?

guchibear : Kami mengakui Isa itu Anak Allah ,namun bkn dlm mksud secara lahiriah iaitu ia diberanakkan.tetapi kerana dia adalah dr Roh Allah itu sendiri..kami jg mengakui dia anak manusia kerana ia lahir melalui perawan maryam itu sendiri..sila baca semula dalam yohanes 1:1..baca hingga habis.. (bukankah saya sudah menyatakan di atas bahawa mereka ini akan mula melakukan dialectic acrobatic dengan bermain retorik dan putar belit bahasa bagi menyesuaikan fahaman mereka yg songsang bagi membolehkan hujah mereka diterimapakai.. untuk isu anak Allah ini, buatkan saja perbandingan dialog guchi sebelum ini dengan saya.. perhatikan bagaimana maksud anak Allah yang pada mulanya dikatakan mereka benar-benar anak Allah, kini cuba diubah maksudnya menjadi Ruh Allah pula bagi menyesuaikannya dengan firman Allah dalam Al Qur’an. Saya sudah menjelaskan mengenai apa yang dimaksudkan dengan Ruh Allah dalam bahagian-bahagian yang lepas.)

NizamPablo : mana satu yg betul? anak Allah atau anak manusia? Epal tidak boleh menjadi Oren dlm masa yg sama... Jika anak Allah yg dimaksudkan itu sama dgn konteks anak Allah dalam cara yg difahami kaum yg menerima Taurat iaitu isa sebagai manusia yg terikat dgn peraturan Allah dan Rasul Allah, maka tiada halangan bagi kami Muslim utk beriman dgnnya. Ruh Allah itu sudah saya jelaskan dalam komen2 yg lepas..

guchibear : saya sdh berulangkali jgn di artikan perkataan anak itu scara lahiriah..Anak itu dalam kata lainnya firman..kalimah allah.. saya tanya saudara adakah bulan itu diberanak kan??? klu tidak mengapa adanya anak bulan???

NizamPablo : yang mengambil dan mengertikan perkataan anak itu secara lahiriah ialah org2 Kristian.. saya sudah berpuluh kali menjelaskannya disini bahawa perkataan itu merujuk kepada rasul dan mereka2 yg terikat dgn peraturan Allah.. kamu yg salah faham dgn kenyataan sendiri. rujuk balik semua komen2 yg lepas.

guchibear :kedua2nya..dia anak allah atau firman kerana ia dari allah itu sendiri..sbgi bukti didalam Quran allah mgataka:
"Wallatii ahshanat farjahaa fa nafakhnaa fiihaa mir ruuhinaa Wa ja'alnaahaa wabnahaa ayatal lil 'aalamiin"
Ingatlah kisah seorang perempuan yang memelihara kehormatannya (Maryam) LALU KAMI TIUPKAN KEPADANYA ROH KAMI(Roh Allah) dan Kami jadikan dia dan Anaknya tanda (kuasa Allah) bagi semesta alam.

guchibear : saudara rasanya saya sdh berikan ayat firman utk mjwb kmusyiklan saudara itu..bknkah isa mgatakan dgn iman kita kpdnya maka kita diselamatkan?? isa x perlu bdakwah kpd wanita itu dan prajurit itu..kerna sblm ia bdakwah mereka sdh beriman kpdnya..

NizamPablo : sesiapa sj boleh mendakwa dirinya beriman.. yg penting Bible dari mulut Jesus sendiri menyatakan bahawa iman mereka tidak diterima kerna Kristian itu hanya utk Bani israel..

guchibear : jadi yg meniup itu jibril??? bukankah kami itu merujuk kepada allah itu?? tidak masuk akal kerana jibril hanya la utusan yg mengkabrkan berita kelahiran isa itu??

NizamPablo : Ianya jelas Jibril.. tiada keraguan mengenainya kerana dia menjalankan perintah Allah..

NizamPablo : berapa kali perlu bagi saya memberikan komen terhadap perkara yg sama?.. saya sudah jelaskan sebelum ini mengenai Ruh Allah merupakan Ruh yg ditiup atas perintah Allah melalui perantaraan malaikat Jibril. Mudahkan..? Ianya tidak langsung membawa maksud Allah beranak pinak sebagaimana org2 kristian meyatakannya dalam agama mereka.. rujuk semua komen saya sebelum ini.

antumakan : jangan kata cam tu ... ? kalo dikatakan tuhan mesti ke ada anak ???? jika tuhan pun ada anak takder beza dengan apa yang diciptanya iaitu manusia,haiwan...... fikirkan

NizamPablo : benar apa yg dikatakan antumakan.. apakah kamu Flaneldez mahu samakan Tuhan dgn binatang yg beranak pinak?

guchibear : antumakan,maafkan saya jika saudara flaneldez agak keterlaluan dlm penyampaiannya..namun saya amat bersetuju dgn penerangan yg dia berikan mengenai ayat firman yg terdpt di dlm bible.cuma penyampaiannya agak kasar.. :)

guchibear : sebenarnya firman itu tidak susah difahami klu mata rohani kita terbuka..kerana roh kita berfikir bukan sperti tubuh kita berfkir...roh kita ingin myenangkan hati allah tapi tubuh ingin mmuaskan keinginan daging iaitu keinginan sendiri..sbb itu bible itu kelihatn sukar difahami..pdhal sbnrnya tidak jg.. (perhatikan dialog guchi ini, mereka tidak dapat membezakan antara Roh, Jasad, Nafsu dan akal)

guchibear : Perkataan Anak yg di tuju kan kpd isa almasih itu bukanla dlm mksd scara lahiriah.. namun membawa maksud Firman..klu saya katakan anak bulan adakah kerana bulan itu diberanakkan atau memberanakkan??? begitu jg perkataan Anak yg tujukan kpd isa almasih itu..sila baca yohanes 1:1-36

NizamPablo : itulah yg sudah berkali2 saya katakan sebelum ini bahawa anak Tuhan itu tidak mmbawa maksud anak kpd Tuhan tetapi mereka2 yg terikat dgn Firman2 Allah dan peraturanNya & hanya melakukn arahan Allah. Ianya dinyatakn sendiri oleh Jesus dlm Matthew 5 :19
5:19 Maka Yesus menjawab mereka, kata-Nya: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya anak tidak dapat mengerjakan sesuatu dari dirinya sendiri, jikalau tidak ia melihat Bapa mengerjakannya; sebab apa yang dikerjakan Bapa, itu juga yang dikerjakan anak."

guchibear : saya mengatakan ya bahwa isa sudah ada sblm dunia diciptakan,pada mulanya adalah firman dan firman itu bersama2 dgn allah..ingtkah kamu bahawa isa menghembuskan nafas keatas tanah liat maka jadila seekor burung?? siapakah diantara nabi yg pernah mlakukannya??bknkah perbuatan isa itu sama sprti yg dilakukan semasa penciptaan adam?? (betapa mereka dari golongan Kristian telah dikelirukan oleh golongan yang berkepentingan dalam agama merea. Mereka ini memukul rata semua perkataan ‘Firman’ dalam kitab mereka sebagai semuanya merujuk pada Jesus. Sedangkan perkataan itu tidak menggambarkan Jesus pada semua tempat dalam Bible. Hanya pada segelintir ayat saja yang mewakili peristiwa yang melibatkan Jesus, itu pun ia membawa maksud perintah Allah yang dipertanggungjawabkan ke atas Ruhul Quddus (Jibril a.s.) dalam meniupkan Ruh manusia ciptaan Allah ke dalam rahim Maryam.)

NizamPablo : firman Allah bukan membawa maksud Jesus.. ianya hanya membawa maksud Jesus dlm beberapa ayat dlm Bible. Jika Jesus dpt menghidupkan burung semasa dia hidup, Elijah lebih hebat lg kerana dia dapat menghidupkan org yg mati hanya dgn org mati itu tersentuh tulang2 bekas mayatnya.. siapa yg lebih hebat? Isa atau Elijah? yang satu menghidupkan sesuatu semasa dia hidup, dan satu lagi menghidupkan yang mati selepas dia sendiri mati..

guchibear : ya benar...tapi soalan itukan sdh di jwb saudara flaneldez.. manakah yg menyelamatkan,mesin itukah atau c pemakai yg memakai alat itu..elijah itukan di pakai allah.. rasanya isa lg hebat kerana menciptakan burung itu dari tanah liat..mampukah elijah mencipta??

NizamPablo : sya juga sudah jawab mengenai perkara ini.. Isa tidak mencipta.. burung itu dibuat atas perintah Allah dan yg menghidupkan burung itu ialah Allah. Isa dalam Bible telah menytakan bahawa dia tidak dapat berbuat apa2 tanpa arahan atau perintah Allah.. jelas?

guchibear : saudara nizam perkataan sembuh itu bkn dgn maksud bahwa mereka sembuh gitu2 saja..tapi sembuh secara total.kenapa saya blg disembuhkan secara total??? sila baca ayat ini dan bandingkan kisah ibu dan prajurit itu.

NizamPablo : bible hanya menyatakan bahawa dia sembuh dari penyakit dan anak perempuan itu dari kerasukan. ia tidak menyebut apa2 mengenai Jesus membenarkan dakwah kpd golongan bukan bani isarail.

guchibear : Kisah para rasul 26:18 untuk membuka mata mereka, supaya mereka berbalik dari kegelapan kepada terang dan dari kuasa Iblis kepada Allah, supaya mereka oleh IMAN mereka KEPADA-KU memperoleh pengampunan dosa dan mendapat bagian dalam apa yang ditentukan untuk orang-orang yang dikuduskan.??
matius15:28 Maka Yesus menjawab dan berkata kepadanya: ''Hai ibu, besar IMANMU, maka jadilah kepadamu seperti yang kaukehendaki.'' Dan seketika itu juga anaknya sembuh.

NizamPablo : iman itu bererti keyakinan kepada Jesus yg boleh menyembuhkan kerana dia telah mendengar perkara ini. ia masih lagi tidak mbawa maksud Kristian itu utk selain Bani Israil. Sila baca Kisah Para Rasul 5:30-31 Allah nenek moyang kita telah membangkitkan Yesus, yang kamu gantungkan pada kayu salib dan kamu bunuh. Dialah yang telah ditinggikan oleh Allah sendiri dengan tangan kanan-Nya menjadi Pemimpin dan Juruselamat, supaya Israel dapat bertobat dan menerima pengampunan dosa.

guchibear : lukas7:9 Setelah Yesus mendengar perkataan itu, Ia heran akan dia, dan sambil berpaling kepada orang banyak yang mengikuti Dia, Ia berkata: ''Aku berkata kepadamu, iman sebesar ini tidak pernah Aku jumpai, sekalipun di antara orang Israel!''
nah bukankah kerana mereka beriman kpd isa almasih itu shgga hamba prajurit dan anak ibu itu disembuhkan???dan bukankah isa telah mgatakan OLEH IMAN MRK KPD KU MPEROLEH PENGAMPUNAN DOSA DAN MENDAPAT BAGIAN DLM KERAAJAN ALLAH??

NizamPablo : ayat yg merujuk kepada yang beriman dalam luke 7:9 itu ialah org Yahudi sahabat kpd pemilik hamba yg sakit tersebut dan bukan hamba itu. baca keseluruhannya, kenapa mereka tidak mahu Jesus bertemu 4 mata dgn hamba itu yg bukan berketurunan Yahudi? Apa yg cuba mereka sembunyikan? sebelum dari memberikan persetujuan utk kesana, org2 yahudi yg dihormati berjumpa Jesus dan menceritakan perihal sumbangan org yg ingin ditolong tersebut kpd bangsa Yahudi yg sgt banyak supaya Jesus tertarik utk kesana.

guchibear : kesembuhan total ialah bkn skdr penyakitmu disembuhkan malah dosa mu diampuni..saudara berkata anak itu disembuhkan tapi setan yg merasuknya tidak diusir???? saya percaya muslim pun tau bahwa sgala pyakit itu dtgnya dri c iblis.. klu iblis itu masih ada didalam tubuh anak itu sdh pasti ia x akan sembuh.btl tak?? sebab itulah saya katakan kesembuhan total..bkn sj pyakitmu disembuhkan malah dosa mu diampuni..

NizamPablo : bukankah itu yg saya cakapkan bahawa dia cuma sembuh dari rasukan syaitan. Dlm Matthew itu, ia hanya menyebutkan anak perempuan itu sembuh.. tiada pengampunan langsung disebutkan krn Jesus hanya membebaskan bani Israil dari dosa (Kisah para rasul 5:31).. fahaman kamu yg mengatakan bahawa Islam menyatakan SEMUA penyakit berpunca dari Iblis itu amat salah. dari mana kamu dapat fakta ini? (Bukti dari Bible sendiri yang menyatakan bahawa tidak semua yang melihat dan dibantu Jesus dengan mukjizatnya akan meninggalkan dosa-dosa mereka dan sekaligus beriman dengan ajaran Jesus. Ianya dinyatakan dalam Matthew 11: 20-24 dan cerita yang sama juga boleh didapati dalam Luke10:13-15. Cerita ini mengenai pekan-pekan di mana penduduknya pernah dibantu Jesus dengan pelbagai mukjizat tetapi kekal hidup dalam dosa. Pekan-pekan yang dimaksudkan itu ialah pekan Chorazin dan Bethsaida. Malah Jesus sendiri mengutuk mereka dengan mengatakan bahawa dosa-dosa sipelaku homoseksual di Sodom dan Gomorrah satu ketika dulu akan lebih mudah diampuni Tuhan diatas rahmatnya berbanding dosa penduduk pekan-pekan ini. Oleh kerana youtube menghadkan ruang komen, maka hujah yang panjang lebar perlu dikesampingkan, tetapi saya masukkannya disini bagi memudahkan semua memahami asas penolakan saya terhadap perkataan guchibear yang menyatakan anak kepada perempuan dari Canaan itu disembuhkan dan sekaligus dia dan ibunya beriman kepada Jesus.)

InsyaAllah bersambung...

© 2007 - 2008 Muhammad Ibn 'Az. Hakcipta terpelihara.

Perhatian... Kepada pembaca yang berminat untuk menyalin artikel-artikel yang terdapat dalam blog ini ke mana-mana blog-blog atau email bagi tujuan perkongsian ilmu dan dakwah dan bukan bagi tujuan komersil, anda dibenarkan untuk berbuat demikian dan pihak kami berharap agar pihak anda dapat menyatakan dengan jelas www.satuhala.blogspot.com sebagai sumber artikel-artikel ini diambil. Semua artikel dalam blog ini merupakan hasil karya Muhammad Ibn 'Az. Semoga semua ilmu yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua. Semua artikel hasil karya Muhammad Ibn 'Az didalam blog ini ini dilindungi dibawah Akta Hakcipta 1987.

eNovel dari Muhammad Ibn 'Az pemilik blog satuhala... Syahadah : Dialog Dengan Gadis Melayu Atheist... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...

Dapatkan juga CD-ROM kitab-kitab agama dunia untuk di buat kajian dan perbandingan... untuk mendapatkannya, klik banner di bawah...(stok adalah terhad)